دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
The first pages
صفحات اولیه
1
6
12696
FA
___
___
__________
Journal Article
2017
05
06
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
Managing Emotions from the Perspective of Nahj Al-Balagha
مدیریت عواطف از دیدگاه نهج البلاغه
7
28
12697
FA
فرزانه
علیزاده
دکتر محمد رضا شرفی- عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهراندانشکاه قرآن و حدیث-کارشناسی ارشد
محمدرضا
شرفی
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران- دکتری
Journal Article
2017
05
06
The importance and necessity of effective management of emotions, caused the formation of a wide range of attitudes toward the management of emotions. Due to the difference of opinions in one hand and a deep look of Ali (PBUH), to human relations issue in Nahj Al-Balaghe on the other hand, examining emotion management from the perspective of Imam Ali (AS) is doubly necessary. For the utilizing the practical manner of Imam Ali (AS), especially his attention to the instance of affection and managing it, in dealing with social problems, could be a good model for the entire population. Accordingly this study attempts to investigate the components of the management of emotions from the point of view of Nahj Al-Balagha by using descriptive and library method. The results of this study suggests that cognition and emotion management is possible with the use of cognitive and behavioral techniques and will enhance the power of analysis, control and maintaining a balance living circumstances, and totally will pass an important level of earthly and heavenly bliss of human.
اهمیت عواطف و ضرورت مدیریت اثربخش آنها، باعث شکلگیری طیف وسیعی از نگرشها، نسبت به مدیریت عواطف شده است. با توجه به این پراکندگی آراء از یک سو و نگاه عمیق امیرالمؤمنین (علیه السلام) به موضوعات روابط انسانی در نهج البلاغه از سویی دیگر، بررسی مدیریت عواطف از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام) دارای ضرورتی دوچندان میشود. چرا که بهرهگیری از سیره عملی حضرت علی (علیه السلام) به ویژه نگاه حضرت به مصادیق عاطفه و شیوههای مدیریت آن در رویارویی با مسائل و مشکلات اجتماعی، میتواند الگوی مناسبی برای تمامی افراد جامعه باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و کتابخانهای به بیان مؤلفههای روش مدیریت عواطف از منظر نهج البلاغه میپردازد. نتایج به دستآمده از پژوهش نشان می دهد شناخت و مدیریت عواطف با به کارگیری روش شناختی و روش رفتاری امکانپذیر است و قدرت تحلیل، کنترل، حفظ تعادل در برابر مقتضیات زندگی را بالا میبرد و در مجموع گام بزرگی برای سعادت دنیوی و اخروی انسان برداشته می شود. چکیده (عربی): إدارة المشاعر من منظار نهج البلاغة دور المشاعر و أهمیتها و أهمیة إدارتها ، أدی الی بروز عدد واسع من النظرات فی خصوص إدارتها . و نظراً لتشتت هذه الآراء من جهة ، و عمق نظر أمیر المؤمنین علیه السلام فی المسائل المتعلقة بالعلاقات البشریة فی نهج البلاغة من جهة أخری ، تبرز و تتضاعف أهمیة دراسة إدارة العواطف من منظار أمیر المؤمنین علیه السلام ، و ذلک أن الانتفاع بسیرة أمیر المؤمنین علیه السلام العملیة ـ و خاصة رؤیته لمصادیق المشاعر و أسالیب إدارتها من شأنه أن یکون نموذجاً مناسباً لمواجهة المشاکل الاجتماعیة بالنسبة لتمام افراد المجتمع . البحث الحاضر ـ و بأسلوب وصفی تحلیلی و التتبع فی المکتبات ـ یحاول بیان أرکان اسلوب إدارة المشاعر من منظار نهج البلاغة ، و النتائج التی انتهی الیها تشیر الی أن معرفة و إدارة المشاعر ممکن من خلال الأسلوب و الاسلوب العملی ، و یرفع مستوی قابلیة التحلیت و السیطرة و حفظ التوازن فی قبال متطلبات الحیاة ، و بالتالی فإنه یخطو بالانسان خطوة هامة نحو السعادة الدنیویة و الاخرویة . الالفاظ المحوریة : مفهوم المشاعر ، إدارة المشاعر ، نهج البلاغة
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
The Goals of Tourism and Travel in Islamic Culture
اهداف گردشگری و سفر در فرهنگ اسلامی
29
52
12698
FA
بنفشه
محمدی
کارشناس ارشد تفسیر اثری
کاظم
قاضی زاده
استاد دانشگاه قرآن وحدیث- دکترای علوم قرآنی
Journal Article
2017
05
06
These days, travel and tourism has a significant cultural and economic effect on various countries around the World. For this reason, different goals arises in tourism. Some Islamic practices like Hajj, Umrah (lesser hajj) or Pilgrimage has links to tourism. Also Jihad and Hegira (migration) are duties in Islamic culture requires traveling and tourism or Sele Rahem (visiting families) are sometimes linked to the tourism. Pleasure, fun, trade and gaining knowledge are goals recommended in Islamic tourism. So as tourism is an integral part of Islamic culture, it should be considered in policies and strategies within an Islamic government planning. It is obvious that the study of the goals of tourism, is a fundamental issue in the studies of tourism and traveling.
امروزه نقش گردشگری و جهانگردی بر اقتصاد و فرهنگ کشورها غیر قابل انکار است. گردشگری در دنیای امروز با اهداف گوناگونی صورت می پذیرد. در فرهنگ اسلامی، انجام بعضی از اعمال و مناسک عبادی مانند حج و عمره و نیز زیارت مکان هایی که دارای ارزش معنوی هستند، به عنوان اهداف گردشگری مطرح می شوند. همچنین،وظایفی چون هجرت وجهاد را نیز می توان از اهداف گردشگری برشمرد و یا صلۀ رحم که گاهی مستلزم انجام گردشگری است. تفریح و تفرج، تجارت و کسب علم و دانش نیز از موضوعاتی است که به عنوان اهداف گردشگری، در فرهنگ اسلامی بدان سفارش شده است. گردشگری و جهانگردی بخش جدایی ناپذیر در فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می روند که باید در تبیین سبک زندگی و برنامه ریزی های کلان و راهبردی در حکومت اسلامی لحاظ گردند. بدیهی است که مطالعۀ اهداف گردشگری موضوعی بنیادین درمطالعات گردشگری و جهانگردی به شمار می رود. چکیده (عربی): أهداف السیاحة و السفر فی الثقافة الاسلامیة لا ینکر دور السفر و السیاحة وتأثیرها علی اقتصاد و ثقافة الدول فی العصر الحاضر ، و للسیاحة فی عصرنا أهداف عدیدة. فبعض الأعمال و المناسک العبادیة نظیر الحج و العمرة و کذلک زیارة الأماکن المقدسة و التی تحظی بمنزلة معنویة ، ذکرت باعتبارها أهدافاً للسیاحة فی ثقافتنا الاسلامیة . کما یمکن عد وظائف إسلامیة نظیر الجهاد و الهجرة ، بل و صلة الرحم التی قد تستلزم السفر والسیاحة ، یمکن عدها جمیعاً من أهداف السیاحة. کما أن اموراً نظیر النزهة و التجارة و طلب العلم هی من القضایا التی قد أوصی بها فی الثقافة الاسلامیة باعتبارها أهدافاً للسیاحة . السفر و السیاحة جزء لا یتجزأ عن الثقافة و المدنیة فی الاسلام ، و لهذا ینبغی أخذهما بنظر الاعتبار فی بیان أسلوب العیش والحیاة ، مضافاً لأخذهما بنظر الاعتبار فی التصمیمات العامة و المؤثرة فی الحکومة الاسلامیة . و من المعلوم أن مطالعة أهداف السیاحة یعد موضوعاً أساسیاً فی مطالعات السیاحة و السفر الی أرجاء العالم . الألفاظ المحوریة : القرآن ، الحدیث ، السیاحة ، السفر
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
Servitude Indexes in Quran and Hadiths
شاخصه های عبودیت در قرآن و روایات
53
80
12699
FA
علیرضا
خسروی
دانشگاه علوم پزشکی - کارشناسی ارشد
محمد حسین
زنجیری
استادیار دانشگاه بیرجند
Journal Article
2017
05
06
Index, is a sign or something that indicates the presence or absence of an attribute in individual. Servitude, express humility, modesty and absolute obedience towards God, and unconditional surrender to Him in all areas. In this article after studying more than 200 verses of the Quran on the issue of servitude and worship and after referring to early and late, Shia and Sunni exegeses of Quran and studying Shia Hadith sources, this result obtained that piety (Taqwa) is the most important characteristics of servants. «Sincerity» and «Worship» are two other important indexes. The other indices are «thanksgiving to God», «repent and return to God», «humility and avoidance of pride», «patience», «kindness » and «complaisant».
شاخصه، نشانه یا چیزی است که بیانگر وجود یا عدم وجود یک صفت یا ویژگی در فرد باشد. عبودیت، اظهار تذلل، فروتنی، اطاعت و فرمانبرداری از خداوند و نهایت تسلیم در برابر خالق و اطاعت بیقید و شرط از او در تمام زمینههاست. در این مقاله با بررسى بیش از دویست آیه از آیات قرآن با موضوع عبودیت و عبادت و مراجعه به تفاسیر متقدم و متأخر شیعه و سنى و منابع حدیثى شیعه، به این نتیجه مىرسیم که «تقوا» به عنوان مهمترین شاخصه بندگان خدا معرفی شده است. «اخلاص» و «عبادت» دو شاخصه مهم دیگر برای عبودیت است. برخی از دیگر شاخصههای عبودیت که از قرآن و روایات میتوان استفاده کرد، شکر، صبر، توبه و بازگشت به سوی خدا، تواضع و پرهیز از تکبر، حلم و بردباری و احسان و خوش رفتاری میباشد. چکیده (عربی): ممیزات العبودیة فی القرآن و الروایات الممیزة هی المعیار و العلامة و کل ما یبین وجود صفة أو خصیصة أو عدمهما فی فرد . و العبودیة تعنی إظهار التذلل و الخضوع و الطاعة لله سبحانه و التسلیم المطلق و الطاعة من دون قید أو شرط لله سبحانه فی تمام المجالات. المقال الحاضر تناول بالبحث أکثر من مئتی آیة قرآنیة فی موضوع العبودیة و العبادة ، و تمت مراجعة التفاسیر المتقدمة و المتأخرة ، الشیعیة و السنیة ، و توصلنا الی أن « التقوی » أهم میزة و معیار لعباد الله . و «الاخلاص» و «العبادة» المیزتان الاخریان للعبودیة . و یمکن استنباط معاییر أخری للعبودیة من الآیات و الروایات و منها : «الشکر» و «الصبر» و «التوبة والأوبة لله سبحانه» و «التواضع و اجتناب التکبر» و «الحلم» و «الإحسان و حسن السیرة» . الألفاظ المحوریة: الممیزات ، العبودیة، التقوی ، الإخلاص، العبادة
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
The Effect of Personality on Delinquency in Action According to Imam Ali (as)
تأثیر شخصیت بر کوتاهی در عمل از منظر امیرالمؤمنین (علیه السلام)
81
108
12700
FA
سمیه
قوامینژاد
دانشگاه علوم قرآن حدیث-پردیس تهران، کارشناسی ارشد نهج البلاغه
مصطفی
دلشاد تهرانی
دانشگاه علوم قرآن و حدیث، استادیار
Journal Article
2017
05
06
Action is the constant companion of man in this world and the hereafter and through it man is able to pass the way to perfection and happiness and achieve growth and excellence; but people always face the problem of delinquency in their deeds. By a review on the noble book “Nahjol-Balagha” we can find individual, political and cultural factors for delinquency in action which in this article only individual factors have been investigated. These factors after the negligence of people in following the leader and act according divine teachings are investigated and classified in four fields: negative emotions, bad traits, attachment to hallucinations and lack of knowledge. This paper by using the library and content analysis method tries to identify individual factors based on the Quran, Nahjol-balagheh and Hdiths. And finally the result is that factors such as fear, sadness, despair, laziness, worldliness, proudness, drowning in dreams, negligence and shortcomings of knowledge, are features which the continuation of them in human personality will lead to delinquency in action.
عمل همنشین همیشگی انسان در دنیا و آخرت است، و به واسطۀآن است که آدمی مسیر کمال و سعادت را پیموده و به رشد و تعالی دست مییابد، لیکن انسان همواره به آفت کوتاهی در عمل مبتلا است. با نگاه به کتاب شریف نهجالبلاغه میتوان عوامل فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری برای کوتاهی انسان در عمل بیان نمود که این مقاله عهده دار بخش اول یعنی عوامل فردی ناشی از شخصیت انسان شده است. این عوامل با گرانخاطری و فروگذاری مردم در اطاعت از رهبر و عمل به آموزههای الهی، در چهار حوزۀ عواطف منفی، صفات ناپسند، دلبستگی به توهمات و کاستیهای معرفتی قابل بررسی و دستهبندی است. مقاله به روش کتابخانهای و تحلیل محتوا با محوریت کتاب شریف نهجالبلاغه و خانوادۀ حدیث آن، به شناسایی عوامل فردی این مساله می پردازد. و نتیجه آنکه عواملی همچون ترس، اندوه، یأس، تنبلی، کوتاههمتی، عافیتطلبی، دنیادوستی، غره شدن، غرق شدن در آرزوها، غفلت و کاستیهای معرفتی، از جمله ویژگیهایی به شمار می رود که استمرار آنها در شخصیت آدمی، به کوتاهی وی در عمل میانجامد. چکیده (عربی): تأثیر الشخصیه فی القصور عن العمل من منظار امیر المؤمنین (ع) العمل هو الشیء الملاصق للانسان طوال حیاته الدنیویه و الاخرویه ، و به یجتاز طریق السعاده و الکمال و ینال السمو و التعالی ، و لکن المشکله ان الانسان مصاب فی اغلب الاحیان بآفه القصور عن العمل. و عندما نطالع نهج البلاغه تتبین لنا العوامل و الاسباب الفردیه و الاجتماعیه و السیاسیه و الثقافیه للقصور فی العمل لدی الانسان و هذه المقاله تتضمن القسم الاول ای العوامل الفردیه الناشئه عن شخصیه الانسان . و هذه العوامل الباعثه علی التعصب و تحلل الناس من طاعه القائد ، و العمل بالتعالیم الالهیه ، یمکن حصرها و دراستها و ترتیبها ضمن اربعه محاور ، الا و هی : العواطف السلبیه ، الصفات الرذیله ، التعلق بالاوهام و النواقص المعرفیه. هذه المقاله کتبت بالطریقه المکتبیه و تحلیل محتوایی من خلال کتاب نهج البلاغه و اسرته الحدیثیه ، عبر تناول هذه العوامل الفردیه للمساله ؛ و من ثم تعد عوامل من قبیل الخوف و الغم و الیاس و الکسل و قصر الهمه و طلب العافیه و حب الدنیا و التغریر و الغرق فی الامانی و الغفله و النقص المعرفی من جمله هذه الصفات الفردیه ، التی یعتبر استمرارها فی شخصیه الانسان منتج عن القصور فی العمل . الکلمات الرئیسه : العمل ، القصور فی العمل ، الشخصیه ، المعرفه.
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
Content and Structural Features of the Qur'an and its Efficacy in Convincing the Audience
ویژگیهای محتوایی و ساختاری قرآن و تأثیر آن در اقناع مخاطب
109
135
12701
FA
عبدالحلیم
مطرقی
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب دانشگاه فردوسی مشهد
Journal Article
2017
05
06
The Holy Quran has followed the policy of attracting its audiences since its descent to convince them. This policy is to guide people to the final goal and cause their salvation. The Holy Quran communicate with people to convince them and to insure them, uses various words, phrases and sentences and trains the principles and precepts to the audience using similes, metaphors and ironies in an effective frame. This training reminds some points: First, the messages of Holy Qurans influences the people. This influence should pass through the mind to reach the human beings heart to become internalized and be accepted. Using the effective words and sentences and figures of speech are the reasons of influencing the messages of Holy Quran on its general and understandable language. Second, this influencing is related to the senders feature. The features of the sender are awareness, sincerity, kindness, sympathy, broad mindedness and so on. And third, refers to the features of audiences. The Holy Quran has paid attention to the audiences’ mental capacity and his needs in the present and the future. It also has offered the needs of audiences to understand these messages then internalize them and show them in his behaviours.
قرآن کریم، از زمان نزولش، به دنبال جلب توجه مخاطبان بوده تا آنها را متقاعد سازد. این جلب توجه قرآن، به خاطر هدایت مردم به سرمنزل مقصود و رستگاری مخاطبان است. قرآن برای اقناع مردم، با آنها ارتباط برقرار میکند و برای متقاعدکردن مخاطبان، از کلمات و جملات و عبارتهای متنوع بهره میگیرد و اصول اعتقادات و احکام و مواعظ را به کمک تشبیهها و استعارهها و کنایهها در قالبی اثر گذار به مخاطبان آموزش میدهد. این آموزش، نکاتی را یادآوری میکند: نکته اول: پیامهای قرآن، در وجود مردم نفوذ میکند. این نفوذ باید از ذهن عبور کرده و به دل انسان برسد و درونی شده، پذیرفته شود. علت أثرگذاری پیامهای قرآن در زبان قابل فهم و همگانی آن، بهرهگیری از کلمات و جملات اثرگذار و بهرهمندی از صنعتهای ادبی نهفته است. نکتۀ دوم: در پیامهای قرآن، ویژگیهای پیامرسان عبارت است از: آگاهی، خلوص، مهربانی، دلسوزی، سعه صدر و ... . نکته سوم: ویژگیهای مربوط به پیامگیر و مخاطب؛ قرآن به ظرفیت ذهنی و فکری مخاطب و نیازهای فعلی و آتی او توجه نموده است. همچنین بایستههای مخاطب را در قالب پیامهای نویدبخش به او عرضه کرده و او را دعوت به تفکر نموده است تا آن پیامها را درک نماید و درونیسازی کرده و در رفتار خود، نشان دهد. چکیده (عربی): الخصائص القرآنیة فی البنیة و المحتوی و دورها فی إقناع المخاطب حاول القرآن الکریم و منذ نزوله ان یجلب انتباه المخاطبین بهدف إقناعهم ، و بالتالی هدایتهم و ایصالهم الی السعادة . و لأجل الوصو لهذا الهدف یقوم القرآن بایجاد الرابطة مع المخاطب أولاً ، ثم یحاورهم بألفاظ و عبارات متنوعة ، و یلقی الیهم أصول العقائد و الأحکام و المواعظ من خلال استعانته بالتشبیهات و الاستعارات و الکنایات ، فیلقیه الیهم ضمن قالب مؤثر تعلیمی . و هذا النهج التعلیمی یبین لنا بعض النقاط: النقطة الأولی نفوذ المفاهیم القرآنیة فی أعماق النفوس : نفوذ المفاهیم ینبغی أن یجتاز الذهن و یصل الی القلب کی یتم قبوله . و العلة فی تأثیر المفاهیم القرآنیة هی بیانها بأسلوب سهل یفهمه الجمیع ، مع استخدامه المفردات و العبارات المؤثرة ، مضافاً لاستبطانه استخدام الصناعة الأدبیة . النقطة الثانیة : خصائص المرسل و المبین لهذه المفاهیم ، و التی تتمثل فی العلم و الاخلاص و المحبة ، و سعة الصدر و ... النقطة الثالثة خصائص المخاطب : إن القرآن الکریم یلاحظ مقدار تحمل المخاطب للمفاهیم و مدی متطلباته فی الحاضر و المستقبل . کما أنه یستعرض للمخاطب ما ینبغی له فی أطر مؤملة ، و یدعوه للتفکر کی یدرک هذه المفاهیم و بالتالی تتسرّب الی أعماقه و تظهر فی أفعاله . الألفاظ المحوریة : الاقناع، المرسل، الرسالة، المخاطب، لغة القرآن
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
The History of Hadith in Sistan in the time of the presence of Imams
سیر تاریخی حدیث در سیستان عصر حضور
137
150
12702
FA
محمد رضا
پیری
دانشجوی کارشناسی ارشد
محمد تقی
سبحانی
پژوهشکده کلام اهل بیت, دارالحدیث
سید حسن
طالقانی
دارالحدیث پژوهشکده کلام اهل بیت
Journal Article
2017
05
06
Sistan is one of the most influential areas in the history of Hadith researches in Iran. In this study the history of Hadith in Sistan in the first to the end of the third century (AH), has been examined. Most of Sistan Mohaddeths (narrators of Hadith) belong to these three centuries, a period in which the number of Sunni Mohaddeths was more. In the first century in Sistan there was no coherent tradition realm, but in the second century, by the presence of Horaiz Ibn Abdollah Al-Shiee, this tradition realm grew up. In the third century Sunni hadith realm reached its peak anecdotal. These hadith narrators (Shia and Sunni) are source of valuable works on various topics such as: Collection of hadith, traditional fiqh and ….
سیستان یکی از مناطق اثرگذار در تاریخ و پژوهشهای حدیثی در ایران به شمار میآید. در این پژوهش سیر تاریخی حدیث در سیستان از قرن اول (هجری قمری)، تا پایان قرن سوم بررسی شده است. بیشتر محدثان سیستان مربوط به همین سه قرن بودهاند؛ دورهای که در آن شمار محدثان اهل سنت فراوانتر گزارش شده است. در قرن اول حوزه حدیثی منسجمی در سیستان بوجود نیامده است ولی در قرن دوم با حضور حریز بن عبدالله شیعی، این حوزه رشد یافت؛ در قرن سوم حوزه حدیثی اهل سنت به اوج فعالیت حدیثیاش رسید. این محدثان (شیعی و سنی) سرچشمه خلق آثار ارزشمندی در موضوعات مختلف حدیثی همچون: مجموعههای حدیثی، فقه روایی و ... بودهاند. چکیده (عربی): السیر التاریخی للحدیث فی محافظة سیستان فی عصر الحضور تعد سیستان إحدی المناطق المؤثرة فی التاریخ و الابحاث الحدیثیة فی ایران . البحث الحاضر یتناول السیر التاریخی للحدیث فی هذه المنطقة منذ القرن الاول و حتی نهایة القرن الثاث الهجری . و إن أکثر محدثی سیستان هم من ابناء تلک البرهة التاریخیة ، المقطع التاریخی الذی نقل فیه کثرة محدثی اهل السنة . و لم تکن المدرسة الحدیثیة منسجمة فی سیستان فی القرن الاول ، و شهدت تطوراً فی القرن الثانی بمجیء حریز بن عبد الله السجستانی المحدث الشیعی فیها ، و بلغت المدرسة الحدیثیة السنیة فی القرن الثالث ذروة نشاطها . و هؤلاء المحدثین ( شیعة و سنة ) ألفوا کتباً قیمة فی مواضیع مختلفة ، من مجامیع حدیثیة ، و الفقه المأثور ، و ... الألفاظ المحوریة : سیستان، الشیعة ، اهل السنة ، تاریخ الحدیث فی سیستان
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
2
4
2014
10
23
abstracts' translation
ترجمه چکیدهها
151
163
12703
FA
___
___
____________
Journal Article
2017
05
06