دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222حکمت نسخ های قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی52112736FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222مستندات قرآنی و گونه شناسی احادیث باب الرضا بالقضاء224312737FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222نشانه های توحیدی با تاکید بر واژه های لآیات قرآن کریم446412738FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222معناشناسی قلب در نهج البلاغه658812739FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222انحرافات اعتقادی یهودیان و مسیحیان از آئین حنیف إبراهیم (علیه السلام)8910812740FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820151222تحلیل عملکرد اجتماعی حضرت نوح علیه السلام بر پایه قرآن10912712741FAJournal Article20170530دانشگاه قرآن و حدیثکتاب و سنت3820170201حکمت نسخهای قرآنی از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت52212785FAJournal Article20161026نسخ به معنی زایل کردن و از بین بردن چیزی به واسطۀ چیزی دیگر است که پس از آن میآید. چنانکه میگویند خورشید سایه را نسخ کرد و پیری جوانی را؛ و از این واژه گاه معنی «إزاله» و گاه معنای «إثبات» و گاهی هر دو امر برداشت میشود. شبهات زیادی دربارۀ انگیزۀ نسخ آیات قرآن وجود دارد و پاسخهای بسیاری به آنها داده شده که از این میان دیدگاه علامه طباطبایی <strong>;</strong> به عنوان شاخص تفسیر شیعی و آیت الله معرفت <strong>;</strong> به عنوان شاخص علوم قرآنی شیعی اهمیت بسیاری دارد.
در این نوشتار، نخست، به مفهوم شناسی مسالۀ نسخ و تعاریف دو عالم بزرگوار و سپس به بیان اقسام نسخ از دیدگاه ایشان پرداخته شده است؛ سپس به حکمتهای نسخ در قرآن از منظر علامه و آیت الله معرفت (رحمة الله علیهما) پرداخته شده که در مجموع چهار حکمت: تبعیت از شرایط، تخفیف، آزمایش، و ضرورت حرکت تدریجی به دست آمد. البته آیت الله معرفت <strong>;</strong> معتقد بودند تقریباً تمام آیات منسوخ از نوع نسخ مشروط هستند. در پایان مقایسۀ عملکرد این دو بزرگوار در آیات منسوخِ انجام شد و مشخص شد دو حکمت تخفیف و تبعیت از شرایط در آنها جاری است.