ORIGINAL_ARTICLE
حکمت نسخ های قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12736_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
5
21
ORIGINAL_ARTICLE
مستندات قرآنی و گونه شناسی احادیث باب الرضا بالقضاء
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12737_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
22
43
ORIGINAL_ARTICLE
نشانه های توحیدی با تاکید بر واژه های لآیات قرآن کریم
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12738_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
44
64
ORIGINAL_ARTICLE
معناشناسی قلب در نهج البلاغه
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12739_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
65
88
ORIGINAL_ARTICLE
انحرافات اعتقادی یهودیان و مسیحیان از آئین حنیف إبراهیم (علیه السلام)
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12740_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
89
108
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عملکرد اجتماعی حضرت نوح علیه السلام بر پایه قرآن
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12741_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2015-12-22
109
127
ORIGINAL_ARTICLE
حکمت نسخهای قرآنی از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت
نسخ به معنی زایل کردن و از بین بردن چیزی به واسطۀ چیزی دیگر است که پس از آن میآید. چنانکه میگویند خورشید سایه را نسخ کرد و پیری جوانی را؛ و از این واژه گاه معنی «إزاله» و گاه معنای «إثبات» و گاهی هر دو امر برداشت میشود. شبهات زیادی دربارۀ انگیزۀ نسخ آیات قرآن وجود دارد و پاسخهای بسیاری به آنها داده شده که از این میان دیدگاه علامه طباطبایی ; به عنوان شاخص تفسیر شیعی و آیت الله معرفت ; به عنوان شاخص علوم قرآنی شیعی اهمیت بسیاری دارد.
در این نوشتار، نخست، به مفهوم شناسی مسالۀ نسخ و تعاریف دو عالم بزرگوار و سپس به بیان اقسام نسخ از دیدگاه ایشان پرداخته شده است؛ سپس به حکمتهای نسخ در قرآن از منظر علامه و آیت الله معرفت (رحمة الله علیهما) پرداخته شده که در مجموع چهار حکمت: تبعیت از شرایط، تخفیف، آزمایش، و ضرورت حرکت تدریجی به دست آمد. البته آیت الله معرفت ; معتقد بودند تقریباً تمام آیات منسوخ از نوع نسخ مشروط هستند. در پایان مقایسۀ عملکرد این دو بزرگوار در آیات منسوخِ انجام شد و مشخص شد دو حکمت تخفیف و تبعیت از شرایط در آنها جاری است.
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12785_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-01
5
22
نسخ، ناسخ، علامه طباطبایی
، آیت الله معرفت
، فلسفۀ نسخ
1. قرآن کریم؛
1
2. الهی، عباس. (1389ش). علوم قرآنی در تفسیر المیزان، قم: انتشارات زائر؛
2
3. اسفراینی، ابوالمظفر شاهفور بن طاهر. (1375ش). تاج التراجم فی تفسیر القرآن للاعاجم، ج1، تحقیق نجیب مایل هروی و علی اکبر الهی خراسانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛
3
4. بخاری، محمد بن اسماعیل بن ابراهیم. (1987م). صحیح البخاری، تحقیق: قاسم الشماعی الرفاعی، بیروت: دارالقلم؛
4
5. جوان آراسته، حسین. (1383ش). درسنامۀ علوم قرآنی سطح 1، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛
5
6. رادمنش، محمد. (1374ش). آشنایی با علوم قرآنی، تهران: علوم نوین/ جامی؛
6
7. راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، چاپ اول، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه؛
7
8. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم؛
8
9. _____. (1374ش). ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: موسوی همدانی، سید محمد باقر. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم؛
9
10. _____. (بیتا). قرآن در اسلام، بیجا: دارالکتب الاسلامیه؛
10
11. طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش). ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج9، مترجمان، تهران: انتشارات ناصر خسرو؛
11
12. قرشی، سید علی اکبر. (1371ش). قاموس قرآن، ج7، تهران: دارالکتب اسلامیه؛
12
13. مصطفوی، حسن، (1360ش). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج12، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب؛
13
14. معرفت، محمدهادی، (1379ش). علوم قرآنی، قم: موسسه انتشاراتی التمهید؛
14
15. _____. (1390ش). ترجمۀ التمهید فی علوم القرآن، ج 2، ترجمه: رستمی، علی اکبر. قم: تمهید؛
15
16. _____. (1386ش). صیانه القرآن من التحریف، قم: تمهید؛
16
17. مولایی نیا همدانی، عزت الله. (1378ش). نسخ در قرآن، تهران: نشر رایزن؛
17
18. نصیری، علی. (1387ش). معرفت قرآنی، ج2، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
18
19. (http://www.aviny.com/bozorgan/tabatabai/zendeginame.aspx)، زندگینامۀ علامه سید محمد حسین طباطبایی ;
19
20. (www.jameehmodarresin.org)، زندگی نامۀ آیتالله محمدهادی معرفت ; 11،/6/1386؛
20
21. عاشوری ، ناد علی. (1374). (http://www.noormags.ir)، «نسخ از دیدگاه علامه طباطبایی ;، صحیفۀ مبین، زمستان، شمارۀ 4؛
21